Jaki olej wybrać do motocykla?
Regularna kontrola poziomu wszystkich płynów eksploatacyjnych znajdujących się w motocyklu to obowiązek każdego motocyklisty.
Olej silnikowy w motocyklu odpowiada za ochronę elementów silnika poprzez ich smarowanie i chłodzenie, a także zabezpieczanie przed powstawaniem korozji i osadzaniem się zanieczyszczeń.
Częstotliwość jego wymiany oleju zależy od kilku czynników, takich jak model motocykla, rodzaj oleju używanego oraz intensywność eksploatacji. Jaki olej silnikowy do motocykla jest odpowiedni i jak często należy go wymieniać?
Lepkość motocyklowych olejów silnikowych
Podstawową klasyfikacją olejów jest skala SAE (Society of Automotive Engineers) regulująca ich lepkość. Lepkość oleju silnikowego jest jednym z kluczowych parametrów, które określają jego zdolność do smarowania i działania jako medium chłodzące w silniku motocykla. Jest to miara oporu płynu przeciwko płynięciu i mierzy, jak łatwo olej może przepływać przez elementy silnika.
Lepkość oleju silnikowego jest wyrażana za pomocą dwóch liczb, które można zobaczyć na opakowaniu oleju. Na przykład, możesz zobaczyć oznaczenie "SAE 15W-50" na opakowaniu oleju silnikowego. Pierwsza liczba oznacza lepkość oleju przy niskiej temperaturze, a druga przy wysokiej temperaturze.
Liczba przed literą "W" (np. 15W w przykładzie) oznacza lepkość oleju przy niskiej temperaturze i odnosi się do jego właściwości przepływu w chłodnych warunkach. Im niższa ta liczba, tym łatwiej olej przepływa przez silnik podczas zimnego rozruchu.
Liczba po myślniku (np. 50 w przykładzie) oznacza lepkość oleju przy wysokiej temperaturze i jest miarą jego zdolności do utrzymania odpowiedniej lepkości w warunkach wysokich temperatur. Wyższa liczba oznacza, że olej zachowuje swoją lepkość w wyższych temperaturach, co jest ważne w przypadku pracy silnika w trudnych warunkach lub w wysokich temperaturach otoczenia.
Dlaczego dobór oleju o odpowiedniej lepkości jest tak ważny? Ponieważ zbyt niska lepkość może powodować zwiększone zużycie paliwa i uszkodzenia silnika, a zbyt wysoka lepkość może ograniczyć przepływ oleju i zmniejszyć wydajność smarowania. Dlatego zawsze warto kierować się zaleceniami producenta motocykla, aby dobrać odpowiedni olej silnikowy do konkretnego modelu i warunków użytkowania.
Klasy jakości motocyklowych olejów silnikowych
Oleje silnikowe klasyfikuje się także pod względem jakości. Klasa jakości oleju silnikowego do motocykli odnosi się do standardów i specyfikacji, które określają minimalne wymagania jakościowe, jakie powinien spełniać olej, aby nadawać się do stosowania w silnikach motocykli. Wyróżniamy dwie normy: JASO oraz API.
API (American Petroleum Institute) określa klasyfikację jakości oleju silnikowego dla silników benzynowych. Popularne klasyfikacje obejmują np. API SJ, API SL, API SM, API SN itd. Wyższe litery oznaczają bardziej zaawansowane i nowocześniejsze formuły oleju.
JASO (Japanese Automotive Standards Organization) definiuje klasyfikację jakości motocyklowych olejów silnikowych w specyficzny sposób. Klasyfikacja ta łączy zarówno wymagania jakości oleju silnikowego, jak i jego wpływ na mokre sprzęgła motocykla. Popularne klasyfikacje JASO to np. JASO MA, JASO MA2 itd.
Jak często wymieniać olej w motocyklu?
Producenci tych pojazdów podają zalecany przez nich rodzaj oleju oraz interwał jego wymiany w instrukcji obsługi. Rodzaj oleju powinien znajdować się także na tabliczce znamionowej silnika.
Dla większości motocykli, przeciętna częstotliwość wymiany oleju wynosi od 5 000 do 8 000 km lub co najmniej raz w roku, nawet jeśli motocykl nie był eksploatowany na taką odległość. Pomiędzy wymianami dobrze jest sprawdzać poziom oleju i dolewać jeśli jest taka potrzeba.
Jeśli w danym modelu stosowany jest olej mineralny, zwykle zaleca się częstsze wymiany, niż w przypadku oleju syntetycznego. Wymiana oleju powinna odbywać się częściej także wtedy, gdy motocykl użytkowany jest w ekstremalnych warunkach, takich jak jazda w dużych temperaturach, w ruchu miejskim lub podczas ciężkiego przyspieszania.
Co ważne, wraz z wymianą oleju, zawsze należy wymieniać filtr oleju, ponieważ może on zbierać zanieczyszczenia, które mogłyby zanieczyścić nowy olej.
Nie zapominajmy także o płynie hamulcowym, płynie chłodniczym, oleju przekładniowym, czy oleju do amortyzatorów. Podczas wymiany każdego z płynów eksploatacyjnych należy kierować się instrukcjami producenta. Regularna konserwacja jest kluczowym elementem w utrzymaniu motocykla w dobrej kondycji i przedłużeniu jego żywotności.