Czy można stosować olej silnikowy w układzie hydraulicznym koparki?

Układ hydrauliczny koparek wykorzystuje olej jako główny środek smarny do wszystkich elementów układu. Jednak nieraz już spotkaliśmy się z tym, że właściciele maszyn budowlanych stosują wielosezonowe oleje silnikowe zamiast olejów hydraulicznych. Pomaga im to w pewien sposób obniżyć koszty, ponieważ kupowany jest tylko jeden uniwersalny środek smarny do kilku sprzętów. Czy słusznie? Podpowiadamy!
Dlaczego wykorzystuje się olej silnikowy zamiast hydraulicznego?
Jednym z czynników wpływających na taki wybór jest to, że wielosezonowe oleje silnikowe, np. o klasie lepkości 15W-40 sprawdzą się w szerokim zakresie temperatur. Oprócz tego nowoczesne oleje silnikowe są wzbogacone o dodatki czyszczące, które chronią smarowane układy przed osadzaniem się szlamów.
Mimo to, nie jest zalecamy stosowania oleju silnikowego w układzie hydraulicznym koparki ani innego ciężkiego sprzętu. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że są to dwa bardzo różne rodzaje środków smarnych — każdy przeznaczony do określonej roli i posiadający różne właściwości fizyczne i chemiczne, które są dostosowane do różnych zastosowań.
Olej silnikowy, który nie jest przystosowany do pracy przy wysokim ciśnieniu będzie rozkładał się znacznie szybciej i stanie się nieskuteczny. Co więcej, olej silnikowy posiada właściwości emulgowania wody, natomiast hydrauliczny powinien mieć właściwości ograniczające mieszalność oleju z wodą.
Oleje silnikowe mogą także zawierać dodatki uszlachetniające, które niekoniecznie są bezpieczne filtów oleju hydraulicznego, czy uszczelnień, powodując nieszczelności i wycieki. To prosta droga do awarii, a nieprawidłowe działanie układu hydraulicznego może również prowadzić do niekontrolowanych ruchów maszyny, niebezpiecznych dla operatora i otoczenia.
Aby lepiej naświetlić dlaczego te oleje nie są zamiennymi produktami, przedstawmy, czym charakteryzuje się każdy z nich.
Olej silnikowy
Olej silnikowy jest zwykle produkowany na bazie ropy naftowej i wykorzystywany do smarowania ruchomych części silnika pojazdów i maszyn. Jego zadaniem jest wsparcie w utrzymaniu odpowiedniej temperatury silnika i zabezpieczanie go przed osadami oraz zapobieganie powstawania korozji.
W większości przypadków olej silnikowy ma niższą lepkość niż olej hydrauliczny. Oznacza to, że płynie szybciej i łatwiej od hydraulicznego, mimo tej samej temperatury roboczej.
Olej hydrauliczny
Olej hydrauliczny powstaje na bazie oleju mineralnego, i stosowany w celu zapewnienia chłodzenia i płynnej pracy układów hydraulicznych. Powinien radzić sobie z pracą przy bardzo wysokich ciśnieniach i wytrzymywać ekstremalne temperatury.
Olej silnikowy zastosowany w układzie hydraulicznych może skutkować słabą wydajnością koparki, a olej hydraulicznych w silniku może uszkodzić jego elementy. Oleje hydrauliczne mają niższą temperaturę zapłonu, czyli są bardziej podatne na zapłon, stwarzając ryzyko awarii i wypadków.
Podsumowując, olej silnikowy i olej hydrauliczny to dwa różne rodzaje smarów i nigdy nie należy traktować ich zamiennie. Oleje hydrauliczne są zoptymalizowane pod kątem działania w układach hydraulicznych, zapewniając wysoką wydajność, stabilność w szerokim zakresie temperatur oraz odpowiednią ochronę przed zużyciem i korozją w elementach hydraulicznych.
Operatorzy ciężkiego sprzętu podczas doboru odpowiedniego oleju powinni zawsze kierować się zaleceniami producenta maszyny. Dzięki temu utrzymana zostanie wydajność maszyny bez uszkadzania jej wewnętrznych mechanizmów.