Co to są oleje silnikowe typu Low SAPS?

Oleje typu Low SAPS to oleje silnikowe o mniejszej zawartości siarki i fosforu oraz podczas spalania których wytwarzają się mniejsze ilości popiołu siarczanowego niż w przypadku tradycyjnych olejów. Są opracowane specjalnie, by spełniać ściśle określone normy emisji spalin oraz wymogi producentów silników. Oleje tego typu są stosowane głównie w nowoczesnych silnikach spalinowych wyposażonych w systemy redukcji emisji spalin.
Stosowanie olejów Low SAPS pomaga w zachowaniu czystości i sprawności układów wydechowych, a także w przedłużeniu żywotności systemów redukcji emisji, takich jak katalizatory SCR czy filtry cząstek stałych (DPF). Ważne jest stosowanie olejów zgodnych z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić optymalną ochronę i wydajność silnika.
Co oznacza nazwa Low SAPS?
Skrót "SAPS" odnosi się do trzech składników, których ilość jest ograniczona w olejach tego typu:
- „SA” to Sulphated Ash, czyli popiół siarczanowy, który powstaje w wyniku spalania fosforu i siarki zawartych w oleju i przyczynia się do zapychania filtrów DPF lub GPF. Ograniczenie wytwarzania się popiołu pomaga w zmniejszeniu tworzenia się osadów w silniku i zmniejsza negatywny wpływ na układy wydechowe oraz filtry cząstek stałych.
- „P” to Phosphorus, czyli to fosfor, do składnik, który dodaje się do oleju silnikowego, by zwiększyć jego właściwości smarne i przeciwzużyciowe. Jednakże, wysoka zawartość fosforu może negatywnie wpływać na skuteczność katalizatorów i układów redukcji emisji spalin, takich jak katalizatory SCR. Ilość fosforu w olejach Low SAPS zazwyczaj nie przekracza 0,05%.
- „S” to Sulphur, czyli siarka jest dodatkiem przeciwutleniającym, który zapewnia stabilność oksydacyjną oleju i zapobiega jego gęstnieniu i tworzeniu się szlamu. Oleje Low SAPS mają niską zawartość siarki, zazwyczaj w granicach 0,2%. Redukcja zawartości siarki pomaga w zmniejszeniu emisji związków siarki do atmosfery, co przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko i poprawy jakości powietrza.
Jakie są zalety olejów typu Low SAPS?
Stosowanie olejów silnikowych typu Low SAPS ma wiele korzyści, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych silników spalinowych spełniających rygorystyczne normy emisji spalin. Przedstawiamy kilka powodów, dla których warto rozważyć stosowanie olejów Low SAPS:
- Ochrona układów redukcji emisji spalin
- Dłuższe interwały wymiany oleju
- Ochrona przed zużyciem
Formuła olejów Low SAPS jest opracowywana tak, aby minimalizować tworzenie się osadów i obciążenie układów redukcji emisji, takich jak katalizatory SCR i filtry cząstek stałych. Dzięki ograniczeniu zawartości siarki, popiołu siarczanowego i fosforu, redukują ryzyko uszkodzeń tych układów.
Oleje te często charakteryzują się wysoką trwałością i stabilnością termiczną, co pozwala na wydłużenie okresów pomiędzy wymianami oleju, a także na oszczędność czasu i kosztów.
Oleje Low SAPS są opracowywane z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, które mają zabezpieczać silnik przed zużyciem i utratą wydajności. Zapewniają smarowanie i redukcję tarcia na wysokim poziomie.
Jakie są wady olejów Low SAPS?
Oczywiście, stosowanie oleju typu Low SAPS może mieć też złe strony, które warto wziąć pod uwagę. Oto kilka czynników, które mogą być uważane za wady stosowania olejów Low SAPS:
- Wyższa cena
- Mniejsza uniwersalność
- Potencjalne problemy ze starszymi silnikami
- Konieczność dokładnego doboru
Oleje tego typu często są droższe niż tradycyjne oleje silnikowe. To wynika z bardziej zaawansowanych technologii stosowanych w procesie ich produkcji. A co za tym idzie, wyższa cena może przekładać się na koszty konserwacji i obsługi pojazdu.
Oleje typu Low SAPS są przeważnie dedykowane nowoczesnym silnikom spełniającym rygorystyczne normy emisji spalin i nie wszystkie starsze modele silników mogą korzystać z tych olejów. Dlatego ważne jest, aby dostosować wybór oleju do wymagań producenta samochodu.
W niektórych starszych silnikach, które nie były zaprojektowane z myślą o olejach Low SAPS, mogą wystąpić problemy z uszczelnieniami lub tworzeniem się osadów. Zmniejszona zawartość siarki, popiołu i fosforu w olejach Low SAPS może mieć wpływ na reakcje chemiczne i właściwości smarujące w takich silnikach.
Ze względu na specyficzne zalecenia producentów pojazdów, konieczne jest dokładne dobrane oleju Low SAPS pod kątem konkretnego silnika. Niewłaściwy olej może prowadzić do utraty gwarancji, obniżenia wydajności silnika lub skrócenia jego żywotności.
Warto pamiętać, że te „wady” nie dotyczą wszystkich pojazdów i silników. Dlatego też zawsze należy stosować oleje zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Każdy producent może mieć swoje indywidualne wymagania dotyczące olejów, a wybór nieodpowiednego produktu może negatywnie wpłynąć na działanie silnika.